Coop plockar bort alla Kelloggsförpackningar
Skälet till det är, att prisförhandlingarna mellan bolagen har brutit samman, eftersom Coop tycker att Kelloggs produkter är för dyra. Det skriver Coop i ett pressmeddelande.
- Vi är inte överens om priset. Men jag kan inte säga mer än så , säger Roger Gehrman, koncerndirektör för varuförsörjningen på Coop Norden.
Coop Norden hänvisar i stället kunderna till de egna varumärkena. Det är en strategi, som blivit allt mer utbredd i detaljhandeln under senare år. Många varumärken försvinner till förmån för kedjornas egna märken.
Coop har i dag flera egna varumärken, dessa utgör 15 procent av kedjans försäljning. Andelen kommer att bli högre.
- Eftersom vi köper in produkter för Coop i Sverige, Norge, Danmark och Finland får vi lägre priser , säger Gehrman.
Vivo-kedjan har valt en annan strategi.
- Vi har inga egna varumärken och har aldrig haft det. När alla andra har gjort på ett sätt och infört egna varumärken, har vi i stället satsat på mångfald , säger Hans Carlson, VD för Vivo Stockholm.