Åbro gjorde reklam för ölflaskor som inte fanns
Bryggareföreningens granskningsnämnd dömer Åbro till böter, sedan företaget gjort reklam för Lapin Kulta klass I, trots att lättölet saknades i landets butiker, skriver Västerbottens Folkblad .
IOGT-NTO i Umeå misstänkte att lättölsreklamen var en skenmanöver, för att locka kunder att köpa de alkoholstarkare varorna mellanöl och starköl.
- Vi besökte nio butiker i Umeå utan att hitta en enda flaska med Lapin Kulta lättöl. Då anmälde vi Åbros reklamkampanj till Konsumentverket , säger Görel Lindahl, ordförande för IOGT-NTO:s Umeåkrets till tidningen.
Det är det finländska företaget Hartwall som brygger Lapin Kulta i Torneå i Finland. Åbro Bryggeri sköter import och distribution i Sverige.
KO gav Bryggareföreningens granskningsnämnd i uppdrag att undersöka den reklamkampanj som IOGT-NTO reagerade på. Enligt granskningsnämnden har Åbro brutit mot centrala delar av reklambestämmelserna och dessutom lämnat vilseledande uppgifter till nämnden under utredningen av ärendet.
- Det är ovanligt att vi utdömer böter i den här storleksordningen , säger granskningsnämndens ordförande Anders Stenlund.