Lyxvarutillverkare varnar för förfalskningar
Louis Vuitton, Chanel och Lacoste genomförde häromdagen en gemensam aktion riktad till resenärer på väg till Italien från flygplatsen Roissy-Charles de Gaulle . Italien pekades ut både som förfalskarnäste och som inkörsport för piratkopior tillverkade i Kina .
Personal från de tre företagen delade bland annat ut material, där de upplyste turisterna om att den som importerar piratkopior till Frankrike kan dömas till dryga böter och fängelse i upp till tre år.
Aktionen stöds av tullmyndigheten och ett 70-tal företag som gått samman i den så kallade Colbert-kommittén.
Lacoste, känt för sin krokodillogotyp, varnade från affischer med texten " Med en falsk krokodil kan du få gråta riktiga tårar "…
Andra kampanjbudskap utgick från mer specifikt franska ordlekar. En av tillverkarna visade upp en piratkopia av en liten mobiltelefonväska och texten: " Ditt sista samtal kommer att gå till din advokat ".