23948sdkhjf

Slutkunden tar kommandot över trycksaksinköpen

SGM, Sveriges Grafiska Medieförening , har presenterat en rapport som heter Kundfokus 2004.
Den är ett viktigt dokument för företagarna i den grafiska branschen, eftersom den kartlägger kunderna, deras syn på tryckerierna, vilken typ av tjänster de köper idag och kommer att köpa imorgon.
I rapporten beskrivs hur strukturomvandlingen och lågkonjunkturen har förändrat roller och arbetssätt i grunden. En av slutsatserna är, att slutkunden tar kommandot över trycksaksinköpen. Det betyder att kunderna närmar sig tryckerierna och att byråernas roll minskar.
Teknikomvandlingen har gått in i ett nytt skede. Tekniken blir billigare och mer standardiserad och idag kan byråer, kunder och tryckerier i stort sett göra samma prepress/ateljéarbete. De tryckerier, som ser möjligheterna i den utvecklingen, kan hjälpa kunderna, integrera sina processer med dem och därmed skapa nya affärer.
Det är i detta gränssnitt mellan tryckeri och kund, som affärsmöjligheterna ligger, menar författarna till rapporten, konsultföretaget Kapero.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093