Packmaskinförsäljningen ökar i USA
Prognosen är resultatet av en intervju med 417 inköpsansvariga i ledande ställning i amerikansk förpackningsförbrukande industri och undersökningen är uppdelad på ett antal delmarknader. Av dessa är det livsmedel, läkemedel, drycker, hälsovårdsprodukter och hushållskemikalier som verkar gå bäst, eftersom dessa företag avser att öka sina investeringar på packmaskinsidan med 3,2 – 4,9 procent under innevarande år. Skälet till att snittsiffran bara blir 1,5 – 2,5 procent är att delområdena papper och textilier och några andra sektorer går så dåligt, att de i stället drar ned på packmaskininvesteringarna.
Men utsikterna kunde vara ännu bättre. I en enkät svarar merparten av de tillfrågade, att de bara köper de maskiner de oundgängligen måste ha. Mera framåtriktade strategiska inköp har lagts på hyllan ”tills världsläget klarnar”.