Positiva siffror för Sidel
Siffrorna är glädjande, såväl för den nye huvudägaren som för Sidel-koncernen själv, eftersom år 2001 var ett mörkt år i företagets historia med kraftiga förlustsiffror.
Till stor del beror fjolårets vändning på att Sidels strategi, att fokusera på utveckling, tillverkning och marknadsföring av maskiner och system för produktion och fyllning av dryckesförpackningar i plast, varit framgångsrik och inneburit av koncernens kärnverksamheter under 2002 genererade en omsättningsökning med 7,1 procent.
Omsättningen inom ” Blowing & Coating ” var 14,2 procent högre i fjol jämfört med det svåra året 2001 och ” Packaging Systems ” ökade sin omsättning med 12,3 procent.
De tveklöst största försäljningsframgångarna upplever Sidel för närvarande i Asien, där fjolårets omsättning ökade med hela 31,6 procent. Även Nordamerika är en bra Sidel-marknad med en omsättningsökning på 9 procent, medan omsättningen i och Europa Mellanöstern/Afrika var ungefär densamma i fjol som för år 2001.