23948sdkhjf

Sommar + värme = fler dryckesburkar!

Den rekordvarma sommaren kommer att innebär ett rejält resultatlyft för landets bryggerier. Försäljningskurvorna pekar spikrakt uppåt och flera tillverkare har svårt att hinna med.
Det är framför allt vattenförsäljningen, som ökat enligt Svenska Bryggareföreningens statistik. I juni steg försäljningen med hela 15 procent och efter en mindre nedgång i juli väntas en ungefär lika stor ökning i augusti. Läskförsäljningen steg med 7,4 procent i juni och väntas efter en mindre nedgång i juli ha stigit kraftigt i augusti. Även starkölsförsäljningen ökar.
Det här är naturligtvis även trevligt för de förpackningstillverkare, som riktat in sig på dryckesförpackningar och ett intressant extra tillskott inte minst för de, som tillverkar burkar, där man sedan länge har noterat en stigande efterfrågan.
Rexam är ett av dessa företag och koncernen investerar nu i nya linjer i Ryssland och Spanien . I Naro Fominsk, sju och en halv mil utanför Moskva , investerar man 18 miljoner pund i en tredje linje, som kommer att öka kapaciteten från 1,8 miljarder burkar till 2,8 miljarder. Andra kvartalet 2003 skall detta stå klart.
Den spanska läsk- och ölmarknaden har haft en mycket stark tillväxt de senaste 5-7 åren. Dryckesburken har ökat med 10 procent per år och marknadens efterfrågan täcks för närvarande av import från burkfabriker i andra länder i Europa, något som inte är kostnadseffektivt i det långa loppet.
Rexam har en fabrik i La Selva, 7 mil söder om Barcelona , och här ökar man nu med ytterligare en linje. Samtidigt konverterar man hela verksamheten från aluminiumburkar till stålburkar, som är mer kostnadseffektiva att tillverka. 22 miljoner pund går kalaset på och även den här omgörningen skall stå klar i början av år 2003.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078