Alla ansvarar för varumärket
Frågan är till synes enkel, men innehåller flera bottnar:
- Vad vill vi? Svaret på den frågan förutsätter att företaget eller organisationen har en mission, säger Jaxvall, som menar att ledare och medarbetare bör diskutera frågan ”varför finns vi till?”
- Formulera tydliga och mätbara mål, råder han.
- Många företag ägnar inte tillräckligt med eftertanke åt vilka deras kunder är och vad kunderna behöver. Ännu mindre funderar de över hur kunden tänker – att förstå det är nödvändigt när det gäller att skapa en relation till kunden, säger Lars Jaxvall.
- När vi undrar över vad kunden tycker om vårt varumärke, blir det lättare om vi ersätter ordet varumärke med ordet erbjudande. Vad ingår i erbjudandet? En produkt kanske – men också service och en idé om vad produkten är bra till. Sparar den tid? Ger den trygghet? Glädje?
Lars Jaxvall menar att varumärkeskulturen inte är en fråga för marknadsavdelningen utan att den måste genomsyra hela organisationen.
- Många kloka strategier faller på att ledningen inte lyckats få med sig alla i organisationen på att bygga upp varumärket.
Ett stort ansvar ligger på VD, som ska hjälpa alla att omsätta varumärkets värderingar i vardagliga handlingar.
- Jag tycker att Statoil lyckats bra, säger Jaxvall. De har tydliga erbjudanden som kommuniceras bla genom bra design – och personalen är alltid jättetrevlig. De vet att Statoil står för service och att det är deras ansvar att bevisa det varje arbetsdag.