Ett eldorado för den varumärkesintresserade
Det här projektet är ett måste för alla som är intresserade av, eller inblandade i, varumärkesbyggande, där som bekant även förpackningsdesign utgör en viktig del. Fram till den 11 augusti finns det chans att ta del av budskapet.
Hur påverkas vi av varumärken omkring oss och hur använder vi dem för att skapa vår egen identitet? Hur byggs ett varumärke upp? Vad händer med varumärken och logotyper, när företag går samman? Var går gränsen mellan reklam och konst? Det är några av frågorna, som projektet försöker ge svar på.
För att lyfta fram och granska dessa frågeställningar har Nationalmuseum bjudit in Astra Zenenca, Kooperativa Förbundet, Posten, Tetra Pak och Trygg Hansa samt den ideella organisationen Röda Korset. Därutöver deltar Nationalmuseum med sin egen designhistoria.
- Företagen deltar på utställningen med material från de egna arkiven, vilka ställts till Nationalmuseums förfogande, berättar Lena Hoger, 1:e intendent och utställningskommissarie.
Med på plats finns bland annat Tetra Paks första maskinprototyp, som vanligtvis står i foajén i Lund. Utställningen belyser även andra varumärken från vår egen samtid.
- Vi ser det som en ära, att få delta i detta kompetenshöjande projekt tillsammans med övriga samarbetspartners, säger Eva Milton, informationsdirektor för Tetra Pak Sverige AB. Vi arbetar ständigt med våra varumärken och utställningen är därför angelägen för oss. Dessutom firar vi ju vårt 50-årsjubileum i år, så det känns extra roligt att få visa den första prototypen, som är ett stycke modern industrihistoria.