Sainsbury´s vill sparar miljoner på förpackningarna
Den brittiska supermarketkedjan Sainsbury´s hoppas kunna spara miljontals pund genom att göra en övergripande översyn på sina förpackningar. Det handlar både om konsument- och transportförpackningar. Det här är en del av en kostnadsplan som totalt skall spara imponerande 60 miljoner pund per år åt kedjan. Syftet är att ta tillbaka marknadsandelar från konkurrenten Tesco.John Green heter den som leder kostnadsjakten och han kan inte säga exakt hur mycket pengar man hoppas kunna spara inom förpackningssektorn. Han nöjer sig med att konstatera:”We reckon there´s probably millions in it”.Översynen av förpackningarna kan komma att innebära att man byter leverantörer, design eller material eller att man helt enkelt reducerar antalet förpackningar. Även om en minskning av antalet förpackningar skulle kunna innebära en mindre miljöpåverkan, finns det även risk för det omvända, och det skulle i så fall stå i klar kontrast till koncernens miljöpolicy, men man är ändå beredd att vidta åtgärderna.