Framgång för burköl i Norge
Statistiken från den Norska bryggeri- och mineralvattenproducentföreningen är glasklar: allt fler norrmän föredrar öl på burk i stället för på flaska. Ett drygt år efter att retursystemet för burkar infördes, har marknadsandelen ökat till hela 44 procent i förhållande till konkurrenten. Detta är ett plus på runt 10 procent bara sedan nyår. I juni drack norrmännen sju miljoner liter öl från burk jämfört med nio miljoner från flaska.”Användarna har verkligen tagit till sig burken”, säger informationsdirektör Helge Hasselgård i NBMF. ”Detta kan bland annat förklaras med att det går mycket snabbare att kyla ned burkarna, samtidigt som de är lättare att bära. Användarna tycker uppenbarligen att de är lättare att bära tillbaka till butiken också, då vi har en retur på hela 90 procent. Det är väldigt bra och kommer vi upp i 95 procent kommer pantavgiften att bli lägre”.Hos Ringnes har marknadsandelen burköl gått upp från 24 till 46 procent det senaste året. De flesta ölburkskonsumenterna från Nordnorge. Mack Bryggerier i Tromsö har noterat en ökning från 40 till 50 procent sedan nyår. Inte konstigt att företagets vice VD, Ingrid Hernes, är mycket nöjd. ”Vi ser att marknadsandelen ökar jämnt och stadigt och förklaringen är enkel. Konsumenterna ser burken som bra och lätthanterlig. Den är så lätt att bära med sig till hyttan.Även när det gäller läsk stiger populariteten ävenom volymen är väsentligt lägre. I juni konsumerades 4,2 miljoner burkar läsk på burk vilket motsvarar 3 procent av den totala läskförsäljningen.