23948sdkhjf

Burkkampanj skall säkra insamlingen

Sedan slutet av maj kör Returpack en burkkampanj i Sverige. Svenska befolkningen bland de bästa i världen på att panta burkar. Återvinningsystemet har funnits sedan 1984 och AB Svenska Returpack är ansvarig för administrationen av pantsystemet.En liten del av burkarna försvinner dock i soporna, ute på stan eller någon annanstans. Att komma åt alla burkar är förmodligen omöjligt, men för att upprätthålla den höga nivån och regeringens fastställda mål på 90% har Returpack tillsammans med Motor Reklambyrå jobbat fram ett tydligt kommunikationskoncept som bygger på ett ärligt symbolspråk.Peo Nyman på Initiative Universal samt hans arbetsgrupp har ansvarat för mediastrategin, där Returpack till skillnad från tidigare år, då man b land annat använt TV, nu i stället lägger budgeten på tryckta media. För denna typ av budskap krävs att man har uthållighet att arbeta över flera år, vilket är svårare att göra i TV om man har komplicerade budskap och en begränsad budget. Tanken med kampanjen är att ha en röd tråd, dvs att folk på detta sätt få ökad förståelse och lär sig problematiken, vilket är tanken med hela kampanjupplägget. På så sätt kan Returpacks pengar arbeta mer över en längre period, vilket ökar förutsättningarna att ”utbilda” konsumenterna i sitt miljöbeteende.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062