Maskulin flaska från Carlsberg
Carlsberg har redesignat sin flaska och etiketten för Carlsberg Export. Bakom arbetet står brand designföretaget Siebert Head i London. Man har haft hjälp av United Glass och Carlsberg-Tetley.Den nya designen på flaskan har gjorts mer maskulin. Studier av hur den traditionella flaskan uppfattas visade nämligen att den sågs om feminin. Därför har man gett den nya varianten en lång hals en bredare ”skuldror”. Ölet riktar sig till en ung, dynamisk och märkesmedveten målgrupp. Etiketten är av no-label look typ, dvs en klar PSA-film har ersatt den gamla pappersetiketten. Den är djuptryckt i Frankrike av Avery Dennison. Djuptrycksprocessen hjälper till att frmahäva guldeffekterna i ordet Export. Man har även tagit fram ytterförpackningar för fyra och tjugofyrapack.Lanseringen av den nya flaskan kommer att ske via en kampanj värd 4 miljoner pund och målgruppen ligger i åldern 20-34 år. Man kommer att hårdsatsa runt fotbolls-EM.