Plastmaterialen får en allt mer dominerande roll
Enligt en färsk marknadsundersökning genomförd av Market Tracking International (MTI) förstärker plastmaterialen sin dominerande roll som förpackningsmaterial till kosmetik- och hygiensektorn.Rapporten heter World Cosmetics & Toiletries Packaging 2000-2005 och i den uppskattar man att cirka 56 miljarder förpackningar användes av kosmetik- och hygiensektorn i världen under 1998. Då omfattas alla materialgrupper. Cirka 55% av dessa var tillverkade av plast. År 2005 väntas antalet förpackningar vara uppe i 73 miljarder och plast kommer att svara för 61%. Plast har fördelar framför glas när det gäller användning i badrum. Dessutom har plastmaterialen stor flexibilitet vilket uppskattas av det stadigt ökande antalet köpare av den här typen av förpackningar.Det globala värdet på kosmetik- och hygienförpackningar 1998 uppskattas till 8,5 miljarder dollar och väntas i år nå 9 miljarder dollar. År 2005 kan vi räkna med ett värde på 10,5 miljarder dollar. 1996 var tillväxten i den här sektorn svag, men 1997 tog den fart och låg på 9% för att sedan 1998 gå ned till 7% och till 5,7% 1999 då världsekonomin var pressad. Marknaden mättas allt mer i västländerna, men potentialen är fortsatt stor i Asien, Latinamerika och Östeuropa. Speciella tillväxtprodukter är hudvård, hårprodukter och färgkosmetika.Den föreslagna sammanslagningen av Alcan, Pechiney och algroup hade skapat en klar marknadsledare på området med uppskattningsvis 18% marknadsandel, men sammanbrottet i förhandlingarna i april i år gör att Pechiney och algroup behåller sina positioner. Pechiney, med sina dotterbolag Cebal och Techpack International är för närvarande marknadsledande med en global andel på 11%.Världsmarknaden för kosmetik- och hygienprodukter uppskattades vara värd 177,6 miljarder dollar 1998 i handelsledet. Värdet på marknaden föll med cirka 3% i dollar detta år, på grund av bakslaget i ekonomin i Asien. Sedan 1994 har dock den totala tillväxten varit 17,7%.Den här rapporten kan beställas via Packmarknaden Nordica. Priset är 1 490 pund. Andra omfattanden rapporter från MTI är European Food Packaging 2000, Packaging MarketFile, World Packaging Companies 1999, Packaging in Asia-Pacific 1998-2006 och World Drinks Packaging 1998. Samtliga titlar kan beställas via Packmarknaden Nordica.