Tetra Paks underleverantörssatsning gjorde alla till vinnare
Tetra Pak har satsat på utbildning av sina underleverantörer. Projektet har pågått under tre år och resulterat i en vinnarsituation för tre parter.”Förändringsprocessen har gynnat både Tetra Pak, våra underleverantörer och våra kunder”, säger Jan Persson, vd för Tetra pac Comitec, som ansvarar för projektet.För fem år sedan inledde Tetra Pak det projekt som avslutades i november förra året. Syftet har varit att förfina och effektivisera produktionslogistiken och det har bland annat inneburit stora utbildningsinsatser av egna inköpare och företagets underleverantörer. Under projekttiden har antalet direktkontrakterade underleverantörer minskat från 3000 till cirka 400. En regel är också att Tetra Pak inte får svara för mer än 50 procent av en leverantörs omsättning. ”Neddragningen av antalet underleverantörer är inte så kraftfullt som det kan verka. Många sålde små partier då och då. Dessutom återfinns flera av våra tidigare direktleverantörer numera som underleverantörer till våra partnerskapsleverantörer”.”Verkligheten är också att det finns tidigare leverantörer till oss som fått dra ned om de inte har hittat nya kunder”.Jan Persson har skapat ett system för genomgång av system-, standard- och familjeleverantörer. Nu planeras en utveckling även för specialistleverantörer.”Att skapa fungerande flödesorganisationer i alla led tar tid och det finns många hinder på vägen, men väl där är mycket vunnet. Våra utbildningssatsningar är väl investerade pengar, inte minst då alla inblandade parter blivit vinnare”.