23948sdkhjf

Förpackningen skapade ny identitet för designklassiker

Att marknadsföra en pannkakslagg ställer vissa krav på kreativitet och uppfinningsrikedom. För Andreas Stridkvist, grundare av gjuteriföretaget Lursta Cast Iron i Lyrestad, blev förpackningslösningen en viktig del av identiteten.

När Andreas Stridkvist grundade Lursta Cast Iron för tre år sedan valde han inte bara samma yrkesbana som hans farfar utan även att arbeta vid samma verkstadsmaskiner.

Vid lanseringen av pannkakslaggen ”Arvet”, ett samarbete med kocken Stefan Ekengren, anlitades även DS Smith Packaging i Mariestad för att utforma en förpackningslösning som skiljer sig från mängden.

Utmaningen vid designen av förpackningen till laggen uppges ha varit vikten på 1,6 kilo och att fixera den så att den inte rör sig i förpackningen.

Lösningen blev att fästa handtaget på insidan av förpackningen och på främre delen av förpackningens ena sida.

– DS Smith skapade layouten på förpackningen och förutom att den fungerar utmärkt, känner jag att vi förmedlar känslan av äkta svenskt hantverk hela vägen ut. Det var en utmaning som lyckades väldigt bra, säger Andreas Stridkvist.

I dagsläget köper Lursta fyra olika lådor från DS Smith, samt en del tillbehör och transportlådor. Förutom Arvet finns även en mortellåda, en förpackning till Lursta hamburgarpress samt till ett stekbord som väger fem kilo.

– För oss är det små volymer, men det är fantastiskt att få vara med på denna resa. Vi är väldigt tacksamma över att få jobba med så genuina och tidlösa kvalitetsprodukter, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.

Artikeln är en del av vårt tema om Design.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.282