Nomineringen öppen för att hylla din favoritförpackning
För 20:e gången ska Svenska Designpriset uppmärksamma och prisa grafiska designers. Tävlingen består av 29 kategorier varav två av dem är förpackningar samt dryckesförpackningar. Förra året vann Morakniv kategorin förpackningar med sin kollektion The Ashwood outdoor. Oh My kammade hem guld i kategorin förpackning dryck med sin GinGin.
Nu har ännu en gång idérika och innovativa förpackningar möjlighet att vinna pris. Anmälningen till Svenska Designpriset är återigen öppen.
– Att Svenska Designpriset nu delas ut för 20:e året i rad är stort och är en faktor som visar på att vi har utvecklats till att bli det mest prestigefyllda priset för svenska grafiska designers. Vi är måna om att för alla kategorier vi har så ska ett pris i Svenska Designpriset anses som det största man kan vinna ur ett designperspektiv, säger Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset.
Varje kategori har tre priser, guld, silver och peoples choice. Vinnarna i guld samt silver utses av en jury som består av sju seniora svenska designers som själva har prisats vid Svenska Designpriset eller annan tävlingen. Vinnaren av peoples choice utses av folket via en webbomröstning.