23948sdkhjf

Vill utmana varumärkesägare: Hallå där Urban Karlstam!

24 april samlas förpackningsbranschen på nytt för Pack Point Nordic i Stockholm. Där är en av talarna Urban Karlstam, grundare av designbyrån Motherland.

Vad kommer du att presentera på Pack Point Nordic?

Jag kommer hålla mig mycket kring konsumentbeteenden och hur vi människor agerar i köpögonblicket. Människan är i grund och botten trots allt en irrationell varelse. En varelse som varje dag behöver fatta mängder av beslut. Och ganska ofta är dessa beslut ologiska av anledningar jag kommer prata om.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du framför dig?

De hållbara lösningarna och initiativen finns där för majoriteten av produktkategorier. Den stora utmaningen är att få konsumenten att välja dem. Medan konsumenterna är allt mer oroliga, så har samtidigt många kunder begränsad betalningsvilja och dålig förståelse för förpackningars verkliga miljöprestanda. En undersökning från 2022 som samlade nästan 4 000 amerikanska konsumenter visade att 70 procent av konsumenterna tror att engångsglas har ett lägre koldioxidavtryck än engångsplast, medan endast 12 procent gissade att det var plast – det rätta svaret.

Möjligheterna finns i att börja där allting avgörs, nämligen i köpögonblicket och att få en större förståelse för konsumentbeteenden. För många produktkategorier är valet en kombination av rationella och emotionella faktorer, t ex baslivsmedel. ”Jag behöver pasta, men jag vill ha pasta av just det här varumärket. För andra produktkategorier är valet till övervägande del emotionellt, t ex vin. Vi behöver inte vin, men vi vill ha vin. Valet av ett specifikt varumärke är till övervägande delen en emotionell reaktion. Det är också en irrationell reaktion. Och branding med alla dess perspektiv när det gäller förpackningar (materialval, konstruktion, dekor, etc) är försöket att styra signalerna som framkallar den där irrationella reaktionen.

Konsumenter efterfrågar alltmer hållbara produkter, men när valet görs på i huvudsak emotionella grunder så är vårt goda samvete som bortblåst. Och när valet görs efter en lång dag full av beslut så tenderar även de mer rationella valen bli ologiska. Vad är då lösningen, tror jag? Att kommunicera hållbarhetsargument till konsumenten, att utbilda dem aktivt och kommunicera fördelar för att möjliggöra för dem att fatta välgrundade beslut? Ja, det kommer säkert vinna över någon procent. Men det är inte så vi vinner slaget.

Hur vill ni bidra till ökad hållbarhet inom förpackningsområdet?

Vår roll i kedjan är sådan att vi har möjlighet att utmana varumärkesägare att våga tänka innovativt, till och med disruptivt, för det kommer krävas.

Dagens miljövänligare alternativ är alltför mainstream – en pappersflaska som ser ut som en… glasflaska. För att få ett paradigmskifte i konsumentbeteenden mot mer miljövänliga alternativ måste vi alla tänka disruption och börja utforska det mer okonventionella och aspirerande. Vi måste få konsumenten att ologiskt välja den spännande okonventionella miljövänliga lösningen, när det ”logiska” alltid har varit att välja det traditionella alternativet.

Beskriv dina förväntningar på konferensen.

Pack Point Nordic är och har alltid varit en smältdegel för branschen, där olika perspektiv presenteras. Ett utmärkt sätt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och framtidens riktning inom förpackningsbranschen. Personligen kommer jag kommer söka inspiration och nya kunskaper. Och så ser jag fram emot att få prata om något som ligger mig varmt om hjärtat – hur konsumenter agerar i köpögonblicket och hur branschen kan få konsumenter att fatta ologiska beslut som när allt kommer omkring är de logiska.

Tack Urban Karlstam!

Mer information om konferensen och anmälan hittar du på den här länken.

Artikeln är en del av vårt tema om Pack Point Nordic.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093