Dryckesjätte tar hjälp av Trioworld – ökar andelen återvunnen plast
Dryckesjätten Spendrups satsar nu ytterligare på hållbarhet och har lagt fram en hållbarhetsstrategi där mer cirkulärt användande av förpackningsmaterial är en viktig del. Därför har de i samarbete med Trioworld infört 30 procent återvunnen plast i den plast som används runt pallar och dryckestråg.
– Under de senaste åren har vi tagit flera viktiga steg för att göra vår förpackningsflora mer cirkulär och med lägre klimatavtryck och detta blir ytterligare ett steg. I Trioworld har vi en partner som kan hjälpa oss att förbättra vår hållbarhetsprestanda och samtidigt hålla en hög kvalitet och effektivitet, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri, i en kommentar.
Spendrups har sedan 2020 samarbetat med Trioworld för att öka andelen återvunnen plast i sina plastprodukter, så som krympfilm. Det är viktigt att plasten håller ända fram till att produkterna når slutkonsumenten och då återvunnen plast ofta är av sämre kvalitet än ny plast, har det varit en utmaning. Men nu har de kommit till en lösning som håller.
– Vi är stolta över vårt samarbete och det resultat vi nu har kommit fram till. Spendrups är den första av våra kunder som implementerar användning av återvunnen plast över hela linjen och med gemensamma krafter har vi hittat en lösning med hög prestanda och lägre klimatavtryck, säger Gunter Cakar, nyckelkundsansvarig på Trioworld.
Nästa steg i deras samarbete är att öka siffran till 70 procent inom några år.