23948sdkhjf

Lunchlåda över disk: Engångs- eller flerförpackningar?

Den ny lagen säger att om man säljer över 150 lunchlådor per dag måste man kunna erbjuda flergångsförpackning.

Från och med årsskiftet gäller en ny lag för engångsartiklar. Samtidigt är inte lagen så tydlig, menar Åsa Stenmarck, plastexpert på Naturvårdsverket.

– Det är väldigt oklara gränser, vi får jättemycket frågor. Vad är egentligen plast, och vad är papper? Hur långt ska man dra det? Det är svårt när man ger sig på material, säger hon.

På Ica Maxi Välsviken säljs lunchlådor över disk fortfarande i plast.

– Det är sådana svarta plastlådor med en film på, med den varma maten. Men det är inte så stora mängder, säger handlaren Peter Kullberg, som säljer i snitt färre än 150 lunchlådor per dag i butiken.

Den nya lagen säger att om man säljer färre än 150 lunchlådor kan man alltså fortfarande sälja maten i plastlådor, enligt Naturvårdsverket. 

– Men säljer man fler är det nya lagkravet att man måste erbjuda en flergångslösning. Så säljer man färre behöver man alltså inte erbjuda flergångslösningen, förklarar Åsa Stenmarck.

Det finns heller inga speciella krav på engångslösningen.

– Lagstiftningsparagrafen är i sin grund att om man säljer snabbmat eller dryck i matlåda eller mugg ska man också erbjuda en flergångslösning. Så det är alltså inget förbud mot engångsmuggar eller -lådor. Engångsförpackningen får finnas kvar, men man ska informera kunderna att det är en miljöpåverkan med den typen av lådor, säger hon och poängterar: 

– Flergångslösningen som används ska ha bästa möjliga miljöprestanda.

Vad har livsmedelsbutiken för ansvar gentemot flergångslösningen?

– Här har lagstiftaren varit generös mot aktörerna. Men vi försöker beskriva det att kunden ska kunna lämna tillbaka förpackningen och att den ska kunna diskas och användas igen. Här finns det möjlighet för samordning hos aktörerna, vilket jag tror kommer att finnas på sikt, att man har en gemensam disklösning.

Hur ska informationen till kunden delges?

– Det finns inte beskrivet hur erbjudandet ska vara till kunden annat än att det ska väl synligt så kunden kan välja, säger Åsa Stenmarck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093