Fullpackat när Stora Enso bjöd på PACK@lunch
Det händer mycket på förpackningssidan. Så mycket att det är svårt även för de mest insatta att hänga med. Ett begrepp, som är viktigare än någon annan parameter i ett företags affärer är hållbarhet. Och just hållbarhet är en avgörande del av Stora Ensos affärsstrategi - själva kärnan i det man gör. Med fiberbaserade produkter stödjer man kunderna i sin omställning, för att möta efterfrågan på förnybara produkter, med minsta möjliga miljöavtryck.
Under PACK@lunch den 4 oktober fick vi konkreta exempel på hur Stora Enso arbetar med hållbarhetsfrågan tillsammans med sina kunder.
Daniel Örengård, Head of Packaging Automation, Stora Enso inledde med att ge en bild över bolagets intressanta historia och nuläge. Med budskapet Ta kontroll över förpackningsprocessen, visade han varför och när man ska investera i förpackningsautomation.Vikten av att lyfta blicken och förstå hela livscykeln och inte fastna på sin egen del i värdekedjan, underströks av Malin Johansson, Sustainability Manager, Climate & LCA, Stora Enso, som visade på hur LCA-analyser kan användas för att utveckla och marknadsföra nya produkter.
Avslutningsvis presenterade Johan Mattsson, Group CEO, Svenska Krämfabriken sin agenda i The Green Pledge, 12 Gröna Löften med konkreta hållbarhetsområden att jobba med idag. I en lärande case story berättade han om resan mot en automatiserad förpackningsprocess. En stor och tidskrävande investering och omställning, men målet var resan värd.
Tillsammans, säger man på Stora Enso, skapar vi bättre lösningar, för människorna och för planeten. Och just så kändes det, när Empack och PACK@lunch nu var tillbaka. Det är när vi möts och delar erfarenheter, som komplexa branschfrågor kan tacklas och inspirera till lösningar.