Nya Lurpak-varianter i stilsäkra förpackningar.
En ny serie bredbara Lurpak-produkter finns nu på marknaden i Storbritannien i en förpackningslösning från RPC Superfos. Smakerna är helt nya, men förpackningarna har den välkända silverfärgen.
Färgen spelar roll – åtminstone när det gäller förpackningen – eftersom den utgör en stark visuell koppling mellan producenterna och konsumenterna. Därför valde Arla Foods UK att använda silverfärgen som grundfärg för sin förpackningslösning från RPC Superfos för tre nya smakvarianter under märket Lurpak Spreadable Infusions.
Daniel Morales-Gonzales som är Senior Global Brand Manager på Lurpak, Arla Foods:
“Runt om i världen känns silverfärgen igen och förknippas med Lurpak smör. Så det var inget tvivel om att förpackningarna för våra nya bredbara smakvarianter skulle matcha de befintliga förpackningarna för Lurpak smör och Lurpak bredbar.”
Ny smak som påminner om det välkända
Lurpak Spreadable Infusions är en blandning av Lurpak smör och rapsolja med tillsats av örter och kryddor. Produkterna är lätt vispade för att bli lätta att breda på brödet. I denna sortimentsutvidgning finns det tre varianter: chili & lime, rökt chipotle och havssalt & röd paprika.
“Vi erbjuder våra kunder en ny smakupplevelse samtidigt som vi skapar en anknytning till vårt ikoniska Lurpak-varumärke med den skinande silverfärgen. CombiPac®-askarna från RPC Superfos innebär att vi får riktigt bra exponering i butikerna. Vi har skapat en snygg look som appellerar till de känslor som vi vill framkalla hos konsumenterna. Dessutom stödjer asken vår samlade förpackningsfamiljs image, och så är den lätt öppna och stänga,” fastslår Daniel Morales-Gonzalez.
Är fettresistent och väger lite
CombiPac®-lösningen är avsedd för smör, margarin och andra smör- och mejeriprodukter. Den kombinerar plast och papp och därmed har den flera egenskaper i en och samma lösning: Det yttre skiktet är gjort av papp som ger en ljusbarriär och låg vikt. Det inre skiktet är en termoformad plastfolie som skyddar innehållet och gör förpackningen fettresistent.
För att leva upp till Arla Foods specifika krav är standardvarianten något anpassad genom att både lock och ask är termoformade och storleken är lite mindre. Det gör att asken blir lätt att ta med, till exempel på picknick.
Lurpak Spreadable Infusions lanserades i Storbritannien våren 2016 genom tv-reklam, tryckta annonser, PR samt aktiviteter på sociala medier.