Løgismose gör succé med sked i förpackningen
Løgismose har gjort stor succé med sina skyr-produkter i en praktisk bägare med sked från RPC Superfos som gör det enkelt för konsumenten att äta produkten ”i farten”.
Allt fler äter frukost när de är i farten och många väljer en mejeriprodukt i kyldisken som de kan äta som den är. Løgismose har därför lanserat nya ekologiska skyr-produkter i tre smakvarianter. Skyr-produkterna säljs i bägare om 210 ml med en integrerad sked i locket som konsumenterna tagit till sig.
Vad skulle kunden tycka?
Løgismose har valt en förpackningslösning som RPC Superfos har utvecklat särskilt för denna produkt. Den heter EasySnackingTM och vd Steen Olsen på Løgismose underskattar inte förpackningens betydelse för deras skyr-produkters framgång.
– Om du som tillverkare sätter dig in i kundens situation och föreställer dig att du köper en kyld mejeriprodukt som du tänker äta direkt ur bägaren kommer du också genast att ställa vissa krav på förpackningen: Locket ska vara enkelt att öppna så att du inte riskerar att spilla när locket tas av. Det ska följa med en sked som är lätt att få tag i och som är bekväm att hantera och äta med. Vi bad RPC Superfos att ta fram den perfekta lösningen till våra nya skyr-produkter och det gjorde de med besked. Vi har fått alla våra krav uppfyllda med bägaren EasySnackingTM – som dessutom ser väldigt trevlig ut.”
Enkelhet och mjuka linjer
EasySnackingTM har designmässigt ett mjukt uttryck som ger associationer till konsistensen hos mejeriprodukter. Nyckelordet är enkelhet och förpackningen har vad som krävs utan onödiga tillägg. Skeden ligger i locket under en självhäftande försegling.
– Vi har arbetat med RPC Superfos i 25 år nu och känner oss väldigt trygga med hur de utvecklar och tillverkar plastförpackningar. När vi arbetar tillsammans tar vi fram starka first mover-lösningar, och vi betraktar faktiskt RPC Superfos mer som en förpackningspartner än som en förpackningsleverantör, säger Steen Olsen, som framhåller att kvaliteten, logistiken och prissättningen naturligtvis måste vara i sin ordning.
Försäljningen överträffar förväntningarna
Utvecklingen av förpackningen EasySnackingTM tog mindre än ett år från första skiss till lanseringen i Netto. Skyr-produkterna från Løgismose har fått en fantastisk start – under de första månaderna överträffade försäljningen det förväntade antalet sålda enheter med råge.
Skyr är en hälsosam frukostprodukt med högt proteininnehåll och lågt fettinnehåll. Den baseras på en isländsk mejeritradition. Smakvarianterna från Løgismose är: päron, kvitten och vanilj; mango, passionsfrukt och ingefära; vinbär och rödbeta. En fjärde smak kommer snart ut i handeln och därutöver arbetar Løgismose med en lansering av skyr i EasySnacking TM- förpackningen i Sverige.