Ny duo stärker försäljningen och sänker omkostnaderna
RPC Superfos står bakom ett nytt optimerad förpackningskoncept till Orkla Foods Norge. Förpackningen finns i två storlekar, sänker kostnaderna och stöder försäljningen av norrmännens favorit bland chokladpålägg.
Orkla Foods Norge lanserar nu tre nya varianter av det bredbara chokladpålägget Nugatti i en stor och en mindre behållare. Det är RPC Superfos som valts som samarbetspartner av de två kundanpassade behållarna och den nya förpackningsduon förväntas lyfta hela Nugatti-portföljen i Norge.
Nytt initiativ håller kvar kunderna
Den minsta av de två behållarna finns nu i en ny storlek om 350 gram som är tilltalande för konsumenten. Allt tyder på att den ökar försäljningen.
Jan Sævareid, inköpschef på Orkla Foods, säger:
– Även om Nugatti har varit de norska konsumenternas favoritmärke i årtionden, står det klart för oss att vi behöver utveckla och förnya våra produkter för att behålla lojaliteten hos kunderna. Därför arbetar vi ständigt med att förbättra våra förpackningslösningar och att presentera nya varianter varje år.
Två behållare – ett lock
Den nya kundanpassade lösningen har en logistisk fördel: locket passar till båda förpackningsstorlekarna.
– Som inköpschef ser jag det som en stor fördel att vi kan reducera antalet förpackningsdelar från fyra till tre. Genom att ha två behållare och ett lock istället för två behållare och två lock har vi kunnat sänka våra kostnader, förklarar Jan Sævareid.
Ökad fart på utvecklingen
Den kundanpassade lösningen gick från koncept till leverans på under sex månader, vilket lever upp till kraven som Orkla Foods Norge ställer på hastighet till marknaden. Om samarbetet med RPC Superfos i det här projektet säger Jan Sævareid:
– Det är mycket viktigt för oss att komma snabbt ut på marknaden och RPC Superfos har hållit alla viktiga deadlines under projektet. Vi har fått konkurrenskraftiga priser, hög kreativitet och kvalitet. Dessutom ser vår nya duo i två storlekar fantastisk ut på butikshyllorna.