23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Snabbrörliga konsumentvaror i en modern förpackning

Förpackningarna till ett nytt produktsortiment med kyld färdigmat som nyligen lanserats av Procordia var inget slumpmässigt val. SuperLock från RPC Superfos valdes omsorgsfullt ut för att signalera innovation, nytänkande och fortlöpande utveckling.

En massiv butikskampanj, provsmakning och nya reklamfilmer stöder just nu den svenska lanseringen av en serie med färdiglagade grytbaser, soppor och pastasåser från Felix. Bakom lanseringen står Procordia, en av Sveriges ledande livsmedelsföretag som ägs av Orkla-koncernen. Nu kan man alltså lägga till ett nytt sortiment av kylda, mustiga och krämiga färdiglagade grytbaser, soppor och såser till företagets många produktserier för att uppfylla den ökande efterfrågan på färdigrätter i Sverige.

Bortom traditionen
Det kylda färdigmatssortimentet från Felix är något helt nytt och därför är det viktigt att förpackningarna speglar detta. Inköpschef Mårten Rennemark från Procordia förklarar:

”Vi var på jakt efter en förpackning som kunde erbjuda något mer än de traditionella glasförpackningarna och burkarna. RPC Superfos bjöds in för att presentera sina idéer och vi gillade SuperLock-bägaren direkt. Den har en modern stil och ett innovativt och utvecklingsinriktat uttryck.”

Procordia bjuder regelbundet in leverantörer som inte konkurrerar från olika fält till en innovationsdag. Målet är att hitta olika sätt att gemensamt förbättra och ta fram nya produkter. Valet av SuperLock-bägaren till grytbaser, soppor och pastasåser som säljs under Felix varumärke är ett av resultaten av detta arbete, och Procordia beskriver RPC Superfos som en viktig leverantör av innovativa förpackningar och en partner som stöder kommersiell utveckling.

”Vi tror på att skapa goda relationer med våra leverantörer och vi vill att våra förpackningar ska tillverkas på ett ansvarsfullt sätt vad gäller livsmedelssäkerhet, arbetsmiljö och miljöhänsyn. Med vårt stora sortiment av livsmedel och drycker kan det vara en utmaning att skapa en förpackning som är både praktisk, säker och miljövänlig”, säger Mårten Rennemark.

Varför SuperLock?
Skruvlocket som snäpps fast under fyllningen och plastburkens transparens är vad som gör SuperLock extra tilltalande för Procordia. Även distributörerna är mycket nöjda med de snygga produkterna som ska presenteras i kyldiskarna. SuperLocks form innebär dessutom att de är enkla att stapla, och Mårten Rennemark betonar att med In-Mould Labelling blir genomslagskraften större och presentationen på butikshyllan bättre än med glasburkar med pappersetiketter.

För att säkerställa att den nya förpackningen kan fyllas utan problem har Procordia investerat i fyllningsutrustning som utvecklats av German Grunwald, och såväl maskiner som fyllnadsprocess lever upp till förväntningarna.

En flygande start
Ungefär ett hundra kontorsmedarbetare från Procordia reste runt till ett antal stormarknader för att ge kampanjen med grytbaser, soppor och pastasåser från Felix en flygande start. Ute i butikerna arrangerade medarbetarna produkterna på hyllorna och pr-materialet vid försäljningsstället.

”Den här kickoffen fick massor av positiv uppmärksamhet ute i butikerna och även våra medarbetare uppskattade den. Vi har goda anledningar till att vara optimistiska när det gäller försäljningssiffror och slutanvändarnas nöjdhet, både vad gäller innehållet och förpackningen”, säger Mårten Rennemark.

Berry Superfos
Spotorno Allé 8
2630 Taastrup
Danmark
VAT nummer: DK43239511

Kontaktperson

UVN
Ulla Vennervald Nielsen
EA & HR Operations Excellence Manager
+45 59111151 ullavennervald@berryglobal.com

Sänd till en kollega

0.047